ent.getElementById('fb-root').appendChild(e); }());

Jazz Moments by Jelenski

01.11.2011.

Sa zadovoljstvom vas pozivamo na otvorenje umjetničke fotografske izložbe fotografa Željka Jelenskog pod nazivom ‘Jazz Moments by Jelenski’ u likovnoj galeriji ‘Laval Nugent’, Vodnikova 4, Zagreb, 09. studenog 2011. s početkom u 19:30.
.
Jazz Moments by Jelenski
.
Ovo je treća izložba u ciklusu jazz fotografija Željka Jelenskog pod nazivom ‘Jazz Moments by Jelenski‘. Prethodne dvije pod nazivima ‘Jazz me up by Jelenski’ koja je bila održana 2009. godine u Jazz Clubu u Zagrebu i ‘Downtown Jazz by Jelenski‘ koja je bila održana u knjižnici Bogdan Ogrizović u Zagrebu 2010. godine.
.
Željko Jelenski 2009. godine izdao je i knjigu fotografija jazz muzičara pod nazivom ‘Jazz Me Up by Jelenski’ koji su u zadnjih dvadeset godina nastupali u Zagrebu.
.
Na otvorenju izložbe biti će promoviran i artistički kalendar „Jazz Momnets 2012“ sa dvanaest stranica vrhunski fotografija jazz muzičara (Stacey Kent, Pharoah Sanders, Big Daddy Wilson, Macy Gray, Kurt Elling, Bobby Broom, Diana Krall, Billy Cobham, Dr. John, Justin Faulkner, David Murray i John Scofield)., formata 50 x 70 cm za 2012. godinu, a može se kupiti po promotivnoj cijeni od 90,00 kuna.
.
Generali pokrovitelj izložbe je – EPSON
Pokrovitelji – ICF
Medijski pokrovitelji – net.hr, Aktual, Lider, Foto Mag
.
.
Likovna galerija ‘Laval Nugent’ predstavlja novi kulturni program u svojoj galeriju u Vodnikovoj ulici br. 4; i izložba umjetničkog fotografa Željka Jelenskog ujedno je prva izložba u tom ciklusu.
.
Izložbu u galeriji ‘Laval Nugent’, 09. studenog 2011. u 19,30 sati otvoriti će viši kustos Moderne galerije – Željko Marciuš. Na izložbi će biti izloženo trinaest vrhunskih jazz fotografija na kojima su poznati svjetski jazz muzičari (Stacey Kent, Pharoah Sanders, Tom Harell, Macy Gray, Kurt Elling, Bobby Broom, Diana Krall, Billy Cobham, Ravi Coltrane, Dr. John, Justin Faulkner, David Murray, Alexander Balanescu i John Scofield).
.
Izložba se ujedno veže na sedmi Vip Zagreb Jazz Festival koji se održava od 10. do 13. studenog u Kinu SC-a i na kojem će nastupiti McCoy Tyner Trio featuring Jose James & Chris Potter, Pat Metheny Trio w/ Larry Grenadier & Bill Stewart, Lucky Peterson te Pharoah Sanders Quartet. Predvodnik spomenutog kvarteta, Pharoah Sanders, zastupljen je jednom fotografijom na izložbi i u kalendaru. Ovom prigodom Željko će Pharaohu Sandersu pokloniti svoju knjigu sa jazz fotografijama na čijoj se naslovnici nalazi upravo Sanders, kao i jednu fotografiju samog Sandersa iz davne 1987. godine kada je nastupio u Zagrebu.
.
.
O izložbi ‘Jazz Moments by Jelenski’
.
Velik broj likovnih umjetnika pokušao je vizualno interpretirati glazbu. Rijetki su to i uspjeli. Željko Jelenski zasigurno je jedan od njih. Već spomenuta audio imaginativna iluzija uz realan vizualni doživljaj trebala bi biti izrazito intenzivna kod ovoga fotografa. Uz trinaest crno-bijelih fotografija Željka Jelenskog, trinaest portreta jazz i R&B-glazbenika s ove izložbe, svakako se može osjetiti ugođaj jazz koncerta. Energija pršti iz svake fotografije. Uhvaćeni jazz trenuci (Jazz moments) dobivaju svoje trajanje, svoju novu dimenziju, svoj zvuk, jasan i stvaran, improvizaciju, solističke dionice, melodiju i ritam koji traju, što nam donekle vjerno predočava i duga ekspozicija na portretu velikog interpreta suvremene glazbe violiniste Alexandera Bălănescua.
.
Jelenski dobro poznaje glazbu, posebice jazz. Zna kako glazba funkcionira, kako se glazbeni elementi na fotografiji mogu predočiti likovnim elementima, kako varirana jazz ili R&B melodija u trenutku postaje odraz svjetlosti reflektora na ramenima i licu pjevačice Macy Gray u trenutku glazbenog zanosa, kako se gotovo bijesan ritam „jazz drumminga“ Billyja Cobhama silovito pretače u apstraktne kružno-kvadratne oblike sjena brojnih elemenata njegovog „drum set-a“ na pozornici, kako istančana dinamika Sandersove solističke dionice postaje ritam krivulja njegovog tenora, njegovog živopisnog biblijskog lika i njegovih jakih žilavih ruku i kako improvizirana glazbena skladba postaje čvrsta i trenutna likovna kompozicija [sic]. Kontrasti krupnih planova jazz-glazbenika okupanih jakim svjetlom i najčešće zasićene guste crne pozadine pozornice, kao odnos bijelih i crnih tipki glasovira, postaju svojevrstan glazbeni kontrapunkt kojega možemo posve savršeno čuti u našim mislima. Jednostavnim, često prigušenim, gotovo impresionističkim crno-bijelim fotografijama Željko Jelenski promatraču je omogućio potpun glazbeni doživljaj. Gledajući čujemo i osjećamo sve boje i mogućnosti vokala Stacey Kent, Diane Krall ili Macy Gray. Uspavljuje nas improvizirani lagani solo prigušenog zvuka trublje con sordino Toma Harrella, bude iz letargije žestoke vodeće melodije virtuoznog saksofoniste Davida Murraya (tenor saksofon), silno uzbuđuju impovizacije na bubnjevima Justina Faulknera i Billyja Cobhama te zovu na pokret zvuci R&B-gitariste Bobbyja Brooma ili jazz-gitariste Scoa (John Scofield).
Jazz moments izvrsna je izložba jednog od vodećih hrvatskih likovnih portretista glazbenika, a posebice se to može potencirati kada je riječ o fotografiji, koja će pružiti izniman užitak osjetilu vida, a imaginacijom i osjetilu sluha.
Izazovno je istraživati veze između glazbe i vizualnih komunikacija. Na tom tragu je ciklus Jazz Moments koncept, izborom Jazz portreta, sugerirajući upravo Body & Soul koncept kao temeljnu autorsku intenciju. To nije puko portretiranje Jazz izvođača, nego i interpretacija koncertnog rituala vizualnim sredstvima prenosi esenciju glazbene umjetnosti: melodiju, ritam, improvizaciju, varijacije… čaroliju zvuka i zvučnosti. Zapravo, ne-likovne komponente likovnog djela. To ostvaruje vizualnom korelacijom zvučnih elemenata, što sugerira kadrom (uglavnom vertikalan, rijetko horizontalan), rakursom (uglavnom žablji). Potom bliskim i krupnim planovima koji omogućavaju viđenje detalja. Nadasve, ugođajnošću prizora: harmonijama svjetlosti, sjena i boja. Autor se koristi svim elementima kompozicije u predočavanju viđenog, koristeći pritom vlastito iskustvo promatranja, kao i emotivno uživljavanje, te mnoga intuitivna rješenja pri ovjekovječenju različitih amplituda izvedbe, odnosno spiritualne tjelesnosti izvođača.
.

Iz predgovora izložbi ‘Jazz Moments by Jelenski’ – tekst napiso – Mag. hist. art. Robert Kavazović
.
Zadovoljstvo u prepoznavanju koje doživljavamo pri promatranju fotografija, temelji se na činjenici da vjerujemo u ono što vidimo, odnosno da vidimo ono u što vjerujemo iako znamo da je to iluzija.
tekst napisao viši kustos Moderne galerije – Željko Marciuš
.
Misleći o jazzu, mislimo i o duši – nestvarnoj, možda nepostojećoj i neobuhvatljivoj kategoriji; o svim raspoloženjima i rasponima osjećaja koje u nama bude te lude melodije. – (Željko Marciuš)
.
Izbrazdana, umorna, stara, mlada, napeta, grčevita lica u Jelenskijevu objektivu otkrivaju svu dramu jazza
Što znači vizualizirati podzemni zvuk jazza koji dubinski potresa i ogoljuje dušu na elementarne slojeve? Tuga delte Mississippija i subverzivni zvukovi New Orleansa koji su potresli epohu stvorili su sve bitno u glazbi 20. stoljeća.

Jedan od najvećih majstora pejzažne, gotovo metafizičke fotografije na ovoj se izložbi otkriva i kao sofisticirani jazz znalac čija kamera doslovno bilježi – nastanak zvuka. Izbrazdana, umorna, stara, mlada, napeta, grčevita lica u Jelenskijevu objektivu postaju glazba ni manje ni više. Četrdesetak crno-bijelih portreta ujedno je i kronika jednog jazz vremena i podsjetnik koliko je Zagreb bio snažan kao jedno od europskih odredišta jazz majstora.
Jelenski glazbenicima prilazi poput člana orkestra koji umjesto instrumenta drži objektiv – nastojeći uhvatiti one presudne trenutke koncerta u kojima je glas dotaknuo ekstazu, a bolna snaga trube puna neispunjene žudnje dosegnula vrhunac. Od senzacionalne snimke Macy Gray snažno zabačene glave u kriku do napetih obraza puhača Lola Coxhilla, Jamesa Morrisona, Artura Sandovala, Toma Harella, Phila Woodsa, Jasona Palmera i Enrica Rave – fotografije vizualiziraju grozničave ritmove od kojih je podrhtavao zrak i tlo kluba.
Tu je i sjetni Al Di Meola, Pharoah Sanders nalik na biblijskog proroka sa saksofonom, ozbiljni Eberhard Weber na svom kontrabasu i sjajni Boško Petrović, nalik na kakva sretna starog dječaka na svojim legendarnom vibrafonu.

tekst napisala likovna kritičarka Vjesnika – Marina Tenžera
.
Fotografija je veoma jasan znak stalnoga nastojanja prelaska iz trivijalnog realizma u simulaciju, prelaženja iz shvaćanja vida kao puta prema znanju u doživljaju vida kao kulturnog moderniteta u obliku čarolije. (Don Slater).

.
.
Životopis autora izložbe Željka Jelenskog
.
Željko Jelenski, umjetnički fotograf, rođen je 23.11.1961. u Zagrebu, Hrvatska.
Željko Jelenski je fotograf koji stvara već dvadeset tri godine i pripada naraštaju koji je rastao s buntovnim duhom zagrebačkog Novog vala kojemu umjetnost nije bila samo posao ili pozerstvo nego doista i način življena. Vrhunski je stilist i do danas je održao 35 samostalne izložbe. Sudjelovao je i na 16 skupnih žiriranih izložbi.
.
Od samih početaka bavljenja fotografijom Jelenski se specijalizirao za portretnu koncertnu fotografiju, a do danas u njegovom portfoliju možemo naći mnoge svjetske glazbenike poput Franka Zappe, Santane, Davida Bowieja, Tine Turner, Keitha Richardsa, Lou Reeda, Skin (Skunk Anansie), Sky (Morcheeba), Johna Mayalla, Roberta Planta, Jimmyja Pagea, Joea Cockera, Stinga, Brucea Springsteena, Lennyja Kravitza, Hueya Morgana (Fun Lovin Criminals), The Edggea (U2), Micka Jonesa (The Clash), Alicea Coopera, Roberta Smitha (The Cure), Trickyja, Mobyja, Iggy Popa, Nicka Cavea, B.B. Kinga, Marcy Gray, Stacey Kent, Patriciju Barber, Jamesa Cartera, Sonnyja Rollinsa, Stevea Vaija, Henry Rollinsa, Bryana Ferryja, Billya Idola, Petera Gabriela i stotine drugih glazbenika, čije fotografije nose osobni izračaj autora. Priprema i foto-monografiju o svjetskim rock glazbenicima velikog formata na tristo stranica pod nazivom Rock ‘n’ Roll On Stage by Jelenski.
.
Godine 2009. izdao je knjigu fotografija jazz glazbenika koji su u zadnjih dvadesetak godina nastupili u Zagrebu (Croatia), pod nazivom “Jazz Me Up By Jelenski”, za koju je 2010. godine na manifestaciji Photodays u Rovinju (Croatia), pohvaljen u kategoriji za publicistiku.
.
Prije desetak godina Jelenski se počinje sve više zanimati za fotografiranje krajobraza i specifičnih detalja prirode, gdje na svojim fotografijama daje vlastiti pogled na prirodne ljepote Hrvatske.
.
Jelenski je fotograf koji na svojim fotografijama prirode redovito stvara metafizičke studije, jedan je od rijetkih kojemu je kamera oruđe spoznaje, a ne tek puki registrator prirodnih ljepota od kojih zastaje dah.
.
“Riječ je o svestranu fotografu kojemu je svaki snimak umjetnički unikat, kojemu je priroda najuzbudljiviji izazov. Jelenski ima japansko poštovanje prema prirodi u kojemu motiv postaje najraskošnija vizura”, Marina Tenžera, Vjesnik.
.
Foto-monografijom grada Lubenica s otoka Cresa koju izdaje 2010. godine, pod nazivom “Drevnost u sadašnjosti – Lubenice”, Jelenski je stvorio jedinstven i neponovljiv spomenar Lubenica ili fotografsku legendu.
.
Trenutno radi na foto-monografiji otoka Paga koja će obuhvaćati strukturalne kamene detalje koji su jedinstveni za taj otok. Foto-monografija Paga pod nazivom “Structures / Strukture“ bit će realizirana 2012. godine.
.
Ove godine bio je finalista i dobio drugu nagradu na zboru fotoreportera za fotografiju godine za kulturu i umjetnost, a za portretnu koncertnu fotografiju pjevačice Skin iz grupe Skunk Anansie.
.
www.photo-jelenski.com
.

No comments yet.