ent.getElementById('fb-root').appendChild(e); }());

Izložba fotografija Domagoja Blaževića – “Marko Polo”

15.05.2010.

O brodu upisanom u otok – fascinacija van konteksta. Izložba se može pogledati na katu kina Europe, u Zagrebu, u ponedjeljak 17.05. od 21:00. Izložba će biti otvorena do 22.05.
.
Izložba Domagoja Blaževića - Marko Polo
izjava
.
Nasukavanje broda Marko Polo na otok Sit teško je ne prepoznati kao eksces zahvalan za političku metaforizaciju. U trenutku kada je nasukan, posada Marka Pola bila je bez kapetana. Dotični je na u Bolu dobivao nagradu za najboljeg pomorskog djelatnika 2009. godine. Nakon 27 dana brod je odvučen uz milijunske troškove, a specijalno povjerenstvo službeno je utvrdilo uzrok nesreće: posada je zaboravila promijeniti kurs broda. Prema mjerilu osobnoga ukusa, ovisno o kontekstu frustracije, mogli bismo kombinatorički izmjenjivati potencijalne aktere reprezentirane brodom, njegovom posadom i kapetanom – Vlada? Država? Njene regionalne ili lokalne instance?
.
Domagojeva interpretacija, međutim, ne nudi nam smjernice za slična iščitavanja. Možda još provokativnija, njegova pozicija određena je pokušajem apolitičnoga rakursa: „S jedne strane slika nes(p)retno nasukanog trajekta provocirala je kod mene neku gotovo djetinju percepciju stvarnosti u kojoj je baš sve moguće (kao da je trajekt maketa u rukama petogodišnjaka), a s druge strane nazirala se težina i tuga u činjenici da postoji mogućnost da ovaj ‘najveći od trajekata’ završi svoju (zadnju) plovidbu u nekom dalekom rezalištu. Slika me je danima sve više proganjala i postalo mi je jasno da moram vidjeti, izbliza, kako ‘nasukani kit’ diše noću, u tišini, jedan na jedan sa napuštenim otokom.“
.
Priču o istovremenoj glorifikaciji kapetana i posrnulosti njegove posade, o otoku i nasukanom brodu, Domagoj svodi na dva aktera svoje fascinacije: brod i otok. Činjenicu da je trenutak njihove interakcije omogućen ljudskom greškom namjerno ispušta iz kadra. Dekontekstualiziranje nasukavanja odvija se na dvije razine: brod i otok prikazuje bez ljudskih figura, a ne otkriva ni kontekst vlastitog prisustva na gotovo pustom otoku. Umjetnik se odlučio personificirati s biosferom otoka, a tehnosferu broda apstrahirao je na svjetlost. Dobivam dojam kao da se kroz fotografski objektiv usred noći probudio sam otok i u tihoj, nadrealnoj znatiželji posvjedočio upisivanju alienskog brodskog tijela u vlastito.
.
Scene foto-video instalacije Marko Polo asociraju na filmske, visoko producirane setove američkog fotografa Gregory Crewdsona. Autor svoj narativni postupak bazira na paradoksalnom prihvaćanju fotografije kao medija ograničenog narativnog potencijala pod pretpostavkom da je svaki fotografski kadar samo isječak šire, odnosno duže filmske naracije. Uz želju da se priča ipak kondenzira kadrom isječenim iz vremenskoga slijeda filmske vrpce, Crewdson stvara cijele filmske setove radi pojedinačnih kadrova, a narativni prostor koji otvara imaginaciji gledatelja ostvaruje naglašenom ambijentalnošću svjetla, scenografskim prostorima i psihološkim portretima likova.
.
Interesantno je da Domagoj sličan filmski efekt ostvaruje bez spomenutih, zahtjevnih produkcijskih uvjeta. Ambijentalnost postiže bez scenske intervencije, „prirodnim“ svjetlom situacije zatečene na otoku usred noći – a igrom slučaja, pronađeni set bio je stvarno osvijetljen reflektorima (ne filmskim, nego brodskim).
.
Biosfera otoka – maslinik, obala, more – dramatizirana umjetnom, „izvanzemaljskom“ rasvjetom, smrznuta je zajedno s brodom u jedan nadrealan, bezvremenski tren zabilježen Domagojevim fotografijama, a tekstualiziran poezijom Dominka Blaževića: „…kad se uhvati jedan brod, kad se zarobi kopnom, otokom, fizikom vlastite mase, vrijeme – ili bar trajanje – staje, jer ono se mjeri kretanjem brodova. Ništa više ne teče, ne može. Ni more… “. Bojan Mucko
.
O autoru
.
Domagoj Blažević rođen je 1978. u Splitu.
1997. upisao Arhitektonski Fakultet u Zagrebu.
Od 2002-2006 radio kao fotograf u dnevnim i tjednim novinama.
Ostale fotografije izlagao prijateljima preko emaila.
Putne video zapise smontirao u par kratkih uradaka te režirao dokumentarni film ‘Kulturni kolodvor’ (2006.) u produkciji Studentskog Centra.
Trenutno radi kao freelance fotograf.
www.domagojblazevic.com
.

No comments yet.